Alla inlägg under juli 2007

Av virvlan - 30 juli 2007 20:13

Idag har jag funderat på när det är kräftpremiär och har nu tagit reda på det.


Kräftpremiären var den dag på året då man tidigast på året fick fiska och sälja kräftor. Den inföll andra onsdagen i Augusti. Fiskverket avskaffade denna lag 1994 och det är numera tillåtet att fiska och sälja kräftor året runt.


Att bjuda in vänner och bekanta på kräftskiva i början av augusti är för många en kär tradition. Här kommer lite som är värt att vet om våra kära kräftor.

  •  Normalt sett äter vi cirka 2100 ton importerade kräftor per år i Sverige.
  • Cirka 95 procent av den konsumtionen sker i augusti.
  • Numera dominerar den Kinesiska kräftan med 75 procent av konsumtionen. Turkiska och spanska är två av de kräftor som delar på de ytterligare 25 procenten.
  • Det tar bara några månader för den kinesiska kräftan att bli fullvuxen medans det tar 5 år för den turkiska att bli fullvuxen.
  • Färgen på den okokta kräftan är blå-svart. Detta beror på att skalet har ett pigment som består av många olika färger, rött, gult, grönt, brunt och blått. När kräftan kokas återstår endast den röda och gula färgen eftersom de andra färgerna inte tål värme. ( Är det därför elden är röd/gul???)
  • I sverige har vi ätit kräftor sen slutet av 1500 talet. Kung Johan III var så förtjust i kräftor att han beordrade kräftodling i vallgraven runt Kalmar slott. (är man kung så är man)



Av virvlan - 29 juli 2007 20:30

Väder: regn!!!!!

Namnsdagsbarn: Olof ( grattis lillebror och pappa)

Har: återkommit till bloggandet efter bloggtorka i en vecka.

Vill: Tycka om kräftor ( gillar dock festen runt omkring)

Ska: ut och springa ( gruvar mig, men det är skönt när jag kommer hem)

Borde: Bränna ner alla bilder på skiva eller köpa en extern hårddisk.

Aktuellt just nu: På onsdag är det 30 år sedan Elvis dog

Artist: Alison Krauss (lyssna på Faraway land) grym låt


Ja då är det bara att snöra på sig skorna och sticka ut.




Av virvlan - 20 juli 2007 06:31

Namnsdagsbarn: Margareta, Greta

Väder: Gråmulet och 9,6 grader

Mår: Bra, men trött

Har: Duschat

Ska: Äta någonting

Planer för kvällen: Efter jobbet så ska jag hem till B och Sally och vi ska ut och inviga stråket.

Vill:  Ligga i en hängmatta, njuta av solen och läsa en bra bok

Ser fram emot: Middag med tjejkompisarna i morgon kväll. Ann du är en klippa som har dragit ihop en middag när vi andra är tröga eremiter. Fy skäms på mig, mj, mm och jl.

Dagens låt: Wanna be your light  fin text


Av virvlan - 19 juli 2007 00:23

När jag var yngre närmare bestämt 11 år så hade jag en poesibok, (har nämnt den vid ett tidigare tillfälle men då var det min mamma som skrivit en dikt till mig och min bror)i den boken skrev jag ner citat och dikter som jag tyckte var bra. När jag flyttade så hittade jag ju den här boken och det är roligt att ta fram den ibland och läsa en liten rad.

Nu när jag lyssnat på den här låten Angels så passar det att skriva ner dessa ord om änglar. Har fått tre änglar (kan lägga in en bild sen) vid olika tillfällen i livet och har dessa stående vid sängen. Mina skyddsänglar : ) och bredvid dem har jag tänkt att skriva


Glöm inte bort att änglarna finns,

att de är här för att se hur du har det.

Och de kan hjälpa dig fast de inte syns,

glöm inte bort att änglarna syns.


Låter som jag är mer sentimental än vad jag är men jag har en sådan sida också om jag vill. 


Av virvlan - 18 juli 2007 22:22

Idag gick jag från jobbet med huvudet snurrande av tankar, råkade höra ett samtal som inte var ämmat för mina öron, tyvärr har små karotter också öron. Det som sas var inget roligt och jag kände att jag stod så dumt till att jag inte ens ville röra mig för att det då skulle kännas som jag spionerade... jag satt snällt kvar på min bänk och hoppades att personen skulle försvinna så att jag kunde smita förbi osedd. visste nämligen inte om det blev mest pinsamt för mig eller x. Det jag hörde handlade bland annat om mig men som Harry Martinsson så så är  Avundsjukan är den mest uppriktiga formen av smicker. Känns dock inte så när man hör illa om sig själv.

Nu har jag iaf tränat ett grispass och är helt slut i benen och allt känns helt plötsligt mkt bättre.

Måste säga tack till ? för låten i´m yours. Bra låt men varför kan inte ? skriva vem du är?????


Av virvlan - 16 juli 2007 22:34

Idag har jag jobbat min första dag och tränat ett pass så jag har redan träningsvärk.... hur ska det vara i morgon. Har kommit hem och ätit och nu blir det sängen så att jag vaknar i tid i morgon : )

Den här låten  Collide med Howie Day tycker jag ni ska lyssna på. Riktigt skön låt.

Sov sött och var redo när John Blund kommer.

Av virvlan - 16 juli 2007 00:12

Foto, privat


Lägger upp några fler bilder från bröllopet, valde tre stycken svartvita den här gången. Gillar verkligen svart/vita fotografier. Me like

Nu blir det natti natti och i morgon är det back to work som gäller.

Av virvlan - 15 juli 2007 19:51

Namnsdagsbarn: Ragnhild, Ragnvald

Väder: Sol med växlande molnighet, temperatur i skrivande stund 21 grader

Mår: Bra

Har: Precis kommit hem från träning

Ska: Äta någonting

Borde: Städa bland mina smycken

Planer för kvällen: Sara och Erik kommer förbi så vi ska kolla på 250 bilder från bröllopet och dricka kaffe

Vill:  Träffa min mamma

Längtar efter: En ryggmassage av någon som kan

Ser fram emot: Morgondagens träning, det är skönt när man har kommit igång.

Ovido - Quiz & Flashcards