Alla inlägg den 3 september 2007

Av virvlan - 3 september 2007 19:13

1. Var utomhus mycket
Tanka ljus mitt på dagen – helst i naturen. Ta med arbetskamraterna ut på lunchen. Öppna fönster och vädra ofta, tvätta fönster.

2.Sov regelbundet och tillräckligt
Det är viktigt att sova. Behovet varierar, men de flesta behöver mellan 6-8 timmar per natt.

3. Motionera
Träning som ökar flåset ger syresättning till hjärnan och minskar tröttheten. Jogga, cykla, gå snabba promenader.

4. Ät regelbundet och grönt
Ät frukost, lunch, middag, och 2-3 mellanmål. Då håller du blocksockret på en jämn nivå och undviker lättare snabba kolhydrater som finns i vitt bröd, godis, glass, läsk och fruktjuicer. Mycker frukt och grönt gör dig också pigg!
5. Lugna ner tempot
Efter semestern så kanske du har ett lite lugnare tempo. Bevara lugnet även under hösten genom att ta ta kortare pauser i vardagen.

6. Skratta
Skratt stärker immunförsvaret, förbättrar blodcirkulationen, minskar stress och är muskelavslappnande. Se något roligt på tv, eller bio, fåna och larva dig utan att skämmas, eller läs en rolig bok


Av virvlan - 3 september 2007 19:10


7. Gör något du gillar!
Gå på bio, boka in en spadag, eller vandra i naturen. Fundera på vad du får energi av och gör slag i saken!
 8. Rensa hemmet
Släng, rensa och städa i hemmet. Det ger energi och plats över till annat.

Av virvlan - 3 september 2007 17:39

Det är skillnad på sockerkaka och sockerkaka vill jag lova. Här kommer den bästa sockerkakan i mitt tycke, receptet är farmors så därför kallar jag den


Ruts sockerkaka                                        
   

Grädda 175 grader ca 35-40 min.2 ägg + 2 dl socker vispas länge - måste bli riktigt vitt så att du får höjd på sockerkakan.50 g smör smältes, häll i 1 dl mjölk - häll mjölkblandningen i smeten och vispa lite till.Blanda 2 3/4 dl mjöl, 1 msk vaniljsocker, 1 ½ tsk bakpulver i en bunke.Blanda försiktigt ner de torra ingredienserna i smeten , rör inte för mycket utan bara precis så att de blandar sig.Smörj en sockerkaksform och bröa med kokos.Om du vill göra den extra smarrig så blandar du 2 msk halvsmält margarin, 1 dl socker och 2 msk grädde och häller det på kakan när det är ca 5 min kvar av gräddningen. Lycka till!!
Av virvlan - 3 september 2007 16:54

Idag när jag gick på lunch så passerade jag H&M för att köpa en kofta, frös nämligen...  När jag stog där och valde ut en kofta så kunde jag inte låta bli att tjuvlyssna på en kund och en expedit : 


Kunden tyckte att modellen var precis vad hon letat efter, mörkblå stuprör men att de satt väldigt tigh och frågade därför expediten:

Kunden: Töjer sig jeansen mycket?
Expedit: Jo, litegrann, men du har rätt storlek nu.
Kunden: Vad bra, så du tycker inte de ser för små ut i midjan?
Expedit: Nej inte för små, men tänkte du på magen kan du ju alltid gå hem och göra lite sit-ups.


Aja baja säger jag bara!!!!  Tror du kunden kände sig nöjd efter det svaret.... inte direkt för när expediten gått stod tjejen och hennes kompis kvar och sade - Hur oförskämd kan man va, hörde du va hon sa.. hon tyckte jag skulle gå hem och göra sit-ups.     ooops

Ovido - Quiz & Flashcards