Alla inlägg den 9 maj 2007

Av virvlan - 9 maj 2007 21:12

Innan jag glömmer bort vad jag gjort så ska jag skriva ner några rader om min resa.


Bild ett är en bild från Hong kong island by night, en fin nattstad med mkt belysning. Hong Kong är till ytan lika stort som Frösön och det bor lika många som i Sverige, vilket gör att de måste bygga på höjden för att få plats. Det som är så snyggt är att varje kväll kl 8 så blir det ett ljusspel över staden, många hus skiftar i olika färger från rött-orange till grönt-blått, över natthimlen går olika ljusskiftningar i form av raka linjer som korsar varandra.



Bild två föreställer som ni ser ett smycke med en gris och med små kultingar som hänger och diar, detta smycke fanns att skåda i nästan alla mode butiker och smyckes affärer. Det är nämligen grisens år i Hong kong och därav detta smycke. Mkt speciellt. (köpte inget : ) )



Bild tre visar hur de bygger sina bygg ställningar, var tvungen att ta ett kort så jag kan vissa min far och bror som jobbar som snickare hur de gör i Hong Kong när de bygger bygg ställningar. Det är nämligen bamburör som man använder sig av. Faschinerande!!! Känns inte så stabilt, men det funkar uppenbarligen.


Återkommer med fler bilder och mer information från min tripp.

Av virvlan - 9 maj 2007 20:54

Året är 2007 och jag måste erkänna att jag blir förvånad över dessa siffror. Tänkvärt är det  att dessa siffror är de som anmält sina missöden, den faktiska siffrar är antagligen betydligt högre.


  • 100 miljoner kvinnor "saknas" världen över. De aborteras, dör av näringsbrist ( för att pojkarn får maten) eller mördas senare i livet
  • 85 miljoner flickor förvägras just nu skolgång enligt Unicef. Alla av dem arbetar.
  • Hedersbrotten blir allt vanligare i Europa.
  • Trafficking inbringar årligen ca 7 miljarder dollar, och kvinnohandeln expanderar.
  • 200 000 sexturister åker varje år till världens fattigaste länder, på jakt efter billiga kvinnor och barn.
  • 14.8% av kvinnorna över 17 år i USA har blivit våldtagna. 78% av våldtäkterna begicks av en närstående.
  • I Sydafrika säger 25 % av alla flickor att sexuella debuten var en våldtäkt.

Källa: Kvinnornas svarta bok. Dammi



Ovido - Quiz & Flashcards