Alla inlägg under mars 2007

Av virvlan - 17 mars 2007 10:25

Igår efter jobbet gick jag hem till en kompis och blev bjuden på mat. Hon bjöd på en god fisksoppa som jag lägger upp receptet på här nedan. Gott och enkelt. Linda hade dukat snyggt och tänt en massa ljus. En mysig och trevlig kväll med vin, martini och mycket tjejprat. Behövligt! Lindas fisksoppa 4 pers6 medelstora potatisar 1 l vatten1 fisk- eller grönsaksbuljongtärning2 1/2 dl lagalätt eller matlagningsgrädde3 msk konc hummerfond1 msk tomatpuré3 portionsbitar fryst laxfilé (ā 140 g)1 paket fryst torsk- eller hokifilé (400 g)1 burk flodkräftstjärtar i lake (385 g)ev malen vitpeppar7 coctailtomater 1 knippe gräslökGör så här1.Skala och grovtärna potatisen. Koka på svag värme i 10 –15 minuter i vatten och buljongtärning. Häll på lagalätt/matlagningsgrädde, hummerfond och tomatpuré när potatisen är mjuk. Låt soppan koka upp.2.Skär fisken i bitar. Lägg den i soppan och låt koka under lock i ca 5 minuter.Tillsätt avrunna kräftstjärtar. Smaka ev av med vitpeppar.3.Skölj och skär tomaterna i små bitar. Dekorera med tomat och finhackad gräslök. Servera gärna med bröd doppa i en god olivolja i små skålar. En skål med flingsalt är också att rekommendera om man vill salta lite mer.

Av virvlan - 15 mars 2007 22:25

Bild:Booa designHittade dessa fina produkter på Booa design Gillar de våriga färgerna.

Av virvlan - 15 mars 2007 07:59

Bild/Källa: Arlaköket nr 1 2000PannkakorIngredienser 8-10 st 2 1/2 dl vetemjöl6 dl mjölk3 ägg1/2 tsk salt2-3 msk smör Gör så här:Vispa ut mjölet i hälften av mjölken till en slät smet. Vispa i resterande mjölk, ägg och salt. Smält smör i en stekpanna och häll ner i smeten. Grädda tunna pannkakor i stekpannan.Ibland är det jobbigt att vara glutenallergiker. En dag i veckan är det pannkaksdag på många av stadens lunchrestauranger. Nämligen torsdagar. Känns så tråkigt att aldrig kunna ta det alternativet. Det är ju så gott! Inte världens bästa mat om du utgår från kostcirkeln men trots allt väldigt gott.

Av virvlan - 15 mars 2007 07:48

Det händer ibland att någon säger att man är lik någon, detta hände mig igår. En arbetskollega till mig sa så här - du är otroligt lik Kim Novak.Tankarna flög genom huvudet Kim Novak... ja det enda jag kom på var att hon inte badade i Genasaretssjö... hur kvinnan såg ut hade jag ingen aning om. Men nu har jag kollat upp det och jag håller väl inte med om likheterna eller vad säger ni som känner mig. Kim Novak

Av virvlan - 14 mars 2007 23:50

Bild;bröllopstorgetMina vänner Sara och Erik gifter sig och jag blev tillfrågad att vara toastmadame på deras bröllop. Svarad ja och nu satt jag och funderade på vad det egentligen innebär!!! Får lite småpanik att jag kanske lyckas sabba mina vänners absolut viktigaste dag....Slog därför upp toastmadame och fick reda på detta:Toastmadame Toastmadame är den person som ansvarar för ordning, tempo och tid på festen. Toastmadame är en viktig person som under bröllopsmiddagen styr talen och presenterar dem i lämplig ordning och vid lämpligt tillfälle under middagen samt läser upp inkomna telegram.Toastmadame har ansvar för sången om brudparet inte valt att tilldela ansvaret för sången till någon annan person. Hon skall också tillhandahålla ris eller annat alternativ efter vigseln utanför kyrkan till gästerna. Toastmadame har även till uppgift att hissa flaggan på festplatsen innan brudparet kommer om sådan finns och hon skall också utbringa en skål för brudparet när de anländer till festen.Under själva middagen är det bra om toastmadame har en liten klocka eller dyl. som hon ringer i när hon vill ha uppmärksamheten utan att helt ta över tillställningen förstås. För att underlätta för serveringspersonalen kan det vara bra att rådgöra med dem när det är bäst att hålla talen. På detta sätt slipper maten kallna eller glassen smälta under alltför långa tal. Brudparet bör utse och tillfråga en toastmadame senast ett halvår innan vigseln och festen. Innan själva bröllopsdagen bör brudparet tillsammans med toastmadame gå igenom alla hålltider på festen. Brudparet bör även tala om vad de förväntar sig av henne samt informera om alla viktiga händelser under dagens gång.Ni får gärna komma med tips och ideér på bra och dåliga toastmadamer från bröllop ni varit på.

Av virvlan - 13 mars 2007 20:54

Bild privet, jag och JenniferMin kompis T fick i augusti en liten ängel som heter Jennifer. Idag på min lunch ringde T och frågade om de fick komma och hälsa på i helgen. Det ser jag verkligen fram emot. Sötare mor och dotter får man leta efter.Så på lördag ska jag laga något gott och bara umgås, ska bli riktigt kul att träffa dem och se vilka framsteg J har gjort sen sist. Det går så fort nu, varje dag är ett nytt äventyr och hon är alltid glad. (Nästan förutom när hon är trött eller hungrig) Precis som mig med andra ord : )

Av virvlan - 11 mars 2007 12:18

Texten handlar om människor som växer ifrån varandra - "när kärleken inte längre innebär självklara omprioriteringar utan i stället uppoffringar".Trying To RecallKompositör/Textförfattare: Marie LindbergArtist: Marie Lindberg(Melodifestivalen 2007) And you said I think I know how you're feeling and I replied I don't think so at all And then we wouldn't be here Reuniting cup of coffee, trying to recall And no guard What have we done to each other and tell me, dear Where did we go wrong? And did we grow apart Or did we just not grow together? Living our dreams When you're sleeping on the couch When love becomes sacrificing Then I'm not sure it's gonna be you and me Anymore And it's time Tell me what you are thinking and guide me Where do we go from here? Do our ways converge Or do they seperate to nowhere? Destination unknown When you're sleeping on the couch When love becomes sacrificing Then I'm not sure it's gonna be you and me Anymore When you're sleeping on the couch When love becomes sacrificing Then I'm not sure it's gonna be you and me Anymore

Av virvlan - 9 mars 2007 21:25

När jag var 11 år fick jag den här dikten av min mamma. Hon hade köpt en jätte fin skrivbok till mig och på första sidan skrivit in den här dikten. Idag när jag städade hittade jag den.Till min kära dotter.April 78 en gåva jag fick lilla virvlan med brungrön blickHon och hennes bror är det bästa jag fåttjag önskar er båda i livet allt gottNu är ni 9 och 11 årsnart ni ej längre er mamma förstårNej ni blir ju större och tuffare snartfast det är ju tidens gång såklartMen jag hoppas att ni alltid ska förståatt jag ert bästa alltid tänkt uppåfast ni tycker jag är knäpp ibland, vi alltid ska gå genom livet hand i hand.

Ovido - Quiz & Flashcards